Traffic 2.0 – Jaka jest twoja strategia?

Witryny Teatralne – Sklep detaliczny jako teatr
3 listopada 2014
Przywrócenie popularności sprzedaży detalicznej zaczyna się od poprawek marketingowych
14 listopada 2014

Konkurencyjność na rynku sprzedaży detalicznej wciąż wymaga bardziej złożonych strategii marketingowych i skupienia się na kliencie. Należy, więc korzystać z coraz potężniejszych metod wglądu w zachowania konsumenckie, aby utrzymać się na powierzchni.

W świecie informacji
Powszechnie wiadomo, że ruch w sklepach ciągle spada i z tego powodu klienci zadają ekspertom RetailNext pytanie, – „Co zrobić, aby pozostać konkurencyjną marką?”. Coraz częściej, bowiem zdarza się, że pomimo relatywnie niskiego ruchu, klienci dokładnie wiedzą, czego chcą, przez co konwersja idzie do góry. Dodatkowo, sprzedawcy zaczęli obserwować interesujące zjawisko – klienci więcej czasu spędzają patrząc na swoje telefony niż na towar rozstawiony na półkach.
W świecie, w którym informacja ma największą wartość, sprzedawcy detaliczni poszukują sposobów na uzyskiwanie informacji, które pomogą im znaleźć jakiś punkt zaczepienia w tworzeniu dalszych strategii marketingowych. Niestety, środowisko handlu nie jest idealne i jest coraz ciężej o informacje na temat klientów, ponieważ kupujący coraz rzadziej przywiązują się do marek i fizycznych sklepów, a co za tym idzie ciężej zaobserwować jakiekolwiek powtarzane zachowania. Wielu sprzedawców zrobiło już pierwsze kroki w kierunku uzyskania konkretnych analiz dotyczących zachowań konsumenckich, nie mniej jednak jest wielu sprzedawców, którzy wciąż znajdują się na początku tej drogi bazując tylko na podstawowym pomiarze ruchu w sklepie oraz analizie liczby sprzedaży.

Traffic 2.0
Obserwując tylko wskaźniki wymienione powyżej, myślenie o innych metodach pomiaru, które należy sukcesywnie wprowadzać, może okazać się nieco przerażające – jednak nie musi takie być. Aby oprzeć się wszystkim trudnościom i wyzwaniom rynku sprzedaży detalicznej warto sprawdzić, co do zaoferowania ma technologia Traffic 2.0.
Sprzedawcy od bardzo dawna mierzą wskaźnik ruchu w sklepie. Niestety zbierają ciągle te same i powtarzalne informacje dotyczące ruchu klientów przy wejściu do sklepu od dziesiątek lat – na początku spisując wizyty klientów w sklepach na papierze, przez podstawowe sygnały komunikujące wejście klienta do sklepu czy już całkowicie zautomatyzowane sygnały, które dają im wciąż tę samą informację. W RetailNext tę metodę określa się, jako Traffic 1.0 – czyli najbardziej podstawową metodę śledzenia ruchu klienta.
Oczywiście pojawiła się znacząca poprawa w sposobie gromadzenia informacji dotyczących ruchu klienta w obszarze wejścia do sklepu nie mniej jednak nie zmieniła się ilość informacji, którą można uzyskać z takiego pomiaru. Handlowcom udało się stworzyć metodologię, która pozwoliła wykorzystać Traffic 1.0 do skuteczniejszego marketingu, lepszego zarządzania personelem czy w końcu nawet do przełożenia liczby klientów na sprzedaż w sklepie. Nie mniej jednak czasy się zmieniły i wyniki, jakie osiągają poszczególne sklepy nie są już jedynie rezultatem warunków makroekonomicznych, wyceniania produktów czy nawet samej sprzedaży. Konkurencja i walka o oddanie klienta trwa wszędzie, w każdej dziedzinie handlu i niestety sprzedawcy detaliczni przegrywają tę walkę. Dzięki rozlokowaniu kompleksowego systemu Traffic 2.0, sprzedawca może tak jak ich internetowi konkurenci, monitorować wybrane wskaźniki i na ich podstawie starać się zwiększyć efektywność sprzedaży w swoim punkcie.

Nowe możliwości
Traffic 2.0 pozwala sprzedawcy określić na przykład czas, jaki klient spędził w sklepie, drogę, którą po nim przebył włącznie z tym, na jakich elementach sklepu się skupiał, przy których półkach się zatrzymał oraz co kupił, nie mówiąc już o tym, że system potrafi ocenić czy jest to nowy klient, czy klient, który kiedyś już odwiedził sklep i jeśli tak było, to można sprawdzić jak często wspomniany sklep odwiedza.
System ten działa także na zewnątrz sklepu. Traffic 2.0 bada jak duża część przechodniów mijających sklep wchodzi do środka, pozwalając tym samym na zweryfikowanie tego czy sklep jest dla klienta zachęcający i widoczny. Dzięki temu można poprawić wszystkie elementy mające na celu generowanie ruchu w sklepie takie jak szyld, zewnętrzne reklamy czy ustawienie produktów na witrynach, jeśli te okażą się niezadowalające. Dodatkowo Traffic 2.0 dostarcza sprzedawcy informacji odnośnie tego gdzie wcześniej klient robił zakupy oraz gdzie poszedł po odwiedzeniu danego sklepu – są to niewątpliwie dane kluczowe do uprawiania skutecznego marketingu.

Jaka jest twoja strategia?
Podsumowując – dzisiejszy marketing opiera się na kontakcie z bardzo mocno uprzywilejowanymi klientami, z którymi w dzisiejszych czasach bardzo ciężko jest złapać kontakt. Sprzedawcy detaliczni mogą zyskać znaczącą przewagę, jeśli uda im się nawiązać skuteczny, ludzki dialog z klientem. Licznie gromadzone, użyteczne dane znacząco wzbogacają zestaw narzędzi sprzedawców o lepszą obsługę, efektywniejszy wybór i wycenę produktów czy choćby poprawioną stronę wizualną sklepu. Traffic 2.0 to najłatwiejszy sposób na start!
A jaka jest Twoja strategia?