Skontaktuj się z nami: +48 22 862 45 88 iflow@iflow.pl

Jak poprawić wydajności personelu w handlu detalicznym – 7 wskazówek

Twój personel może być prawdziwym wyróżnikiem Twojego sklepu. Zadbanie o elementy związane z zatrudnieniem, szkoleniem i opieką może znacznie zwiększyć wydajność pracowników. Nie wszyscy mają predyspozycje do pracy w handlu detalicznym, ale są sposoby, które pomogą upewnić się, że masz odpowiedni zespół. Najlepszych ludzi wcale nie musisz szukać wśród osób z kilkuletnim doświadczeniem na podobnych stanowiskach. Czasami to właśnie osoby bez doświadczenia stają się najlepszymi pracownikami. Dziś chcielibyśmy przedstawić wam siedem wskazówek, które pomogą zwiększyć wydajność personelu Twojego sklepu.

Zatrudniaj osoby o pozytywnym nastawieniu

Jak wspomniałem wcześniej idealny pracownik wcale nie musi być doświadczony. Każdą nowo zatrudnioną osobę i tak trzeba będzie przeszkolić. Zdecydowanie łatwiej szkoli się osoby z pozytywnym nastawieniem, niż tych, którzy myślą, że wiedzą już wszystko o sprzedaży detalicznej.

Poznaj pracowników

Im więcej wiesz na temat swoich pracowników, tym lepiej będziesz mógł przygotować program szkoleniowy, który pozwoli uzyskać najlepsze efekty. Spytaj swoich pracowników, co ich interesuje, co ich motywuje, w jaki sposób najlepiej się uczą. Wiedza ta pozwoli Ci zadbać o ich motywację, a tym samym wydajność w pracy.

Poproś ich o wkład

Wszyscy pracownicy lubią czuć się docenieni oraz że ich zdanie na temat funkcjonowania firmy ma znaczenie. Dlatego poproś pracowników, by podzielili się swoimi wnioskami z obserwacji firmy, by przedstawili pomysły wyeliminowania słabych punktów. To niezwykle cenne źródło informacji, z których grzechem byłoby nie skorzystać.

Prowadź regularne szkolenia

Szkolenie pracownika nie powinno kończyć się na podstawach na temat pracy na jego stanowisku i sposobie funkcjonowania Twojej firmy. Badania pokazują, że systematyczne szkolenia pracowników pozwalają rozwijać ich umiejętności. Sprawiają też, że czują się docenieni, ponieważ poświęcasz na ich szkolenie dodatkowy czas i pieniądze.

Nagradzaj

Każdy lubi otrzymywać co jakiś czas nagrody za swoją pracę, dlatego motywuj pracowników możliwością otrzymania premii lub nagrody. Nie zapomnij o tym, aby owa nagroda była czymś, co pracownik chciałby otrzymać. Nie musi to być wcale coś drogiego. Czasami nawet drobne prezenty mogą sprawić ogromną radość.

Postępuj delikatnie z grafikiem pracy

Musisz być świadomy, że kiedyś nastąpi chwila, kiedy będziesz zmuszony nagle wezwać pracownika z domu lub pozwolić komuś wyjść o wcześniejszej godzinie. Ale pamiętaj, by starać się jak najmniej ingerować w przygotowany wcześniej grafik. Pracownicy nienawidzą nagłych, a przede wszystkim częstych zmian harmonogramu pracy.

Stale obserwuj i analizuj wyniki

Pracownicy muszą wiedzieć, czego się od nich oczekuje, lubią też wiedzieć, kiedy wykonują dobrze swoją pracę i w jakich obszarach potrzebują wsparcia. Ciągła obserwacja wyników poszczególnych osób personelu pozwoli uzyskać wiedzę o ich mocnych i słabych stronach. Rozmawiając z nimi możecie dowiedzieć się, co lubią w swojej pracy, a czego nie, czy potrzebują większej liczby szkoleń, a jeśli tak to w jakim obszarze.