Główne trendy w sprzedaży 2014 – 2015

Jacek Osiński

Sales & Project Manager

To co jeszcze niedawno było tylko nowością, dzisiaj staje się standardem w świecie sprzedaży. Oto krótki wgląd w najważniejsze trendy w sprzedaży detalicznej w 2014 roku, które z pewnością warto wziąć pod uwagę podczas planowania strategii marketingowych na rok 2015.
Detaliści stawili czoła wielu wyzwaniom w roku 2014 – od rekordowo srogiej zimy, przez wahania na rynkach światowych, aż do zachwiania się stabilności finansowej konsumentów spowodowanej niepewnymi warunkami makro-ekonomicznymi. W odpowiedzi na te wyzwania sprzedawcy wdrażają nowe strategie, aby objąć prowadzenie w peletonie pełnym konkurencji. Oto sześć najbardziej obiecujących trendów w sprzedaży w roku 2014 – 2015:
glowne trendy
1. Odświeżanie wizerunku marki poprzez marketing
Sprzedawcy szybko przekonali się, że nie można uprawiać marketingu lokalnie a tym bardziej nie można ograniczać przypisywania roli „marketingowca” jednej osobie. Odświeżanie wizerunku firmy należy zacząć od środka i kontynuować ten proces na zewnątrz. Zaściankowe uprawianie marketingu musi się skończyć, jeśli chce się wyjść naprzeciw oczekiwaniom coraz bardziej wymagającym klientom – trzeba docierać do nich i poznawać ich na każdym kroku. A zmiany zawsze najlepiej zacząć od siebie.
2. Tworzenie „sklepowych teatrów”
Pragmatyczne spojrzenie na zakupy powoli się kończy. Coraz częściej pionierzy sprzedaży detalicznej wplatają w swoje sklepy elementy rozrywki – milsze skojarzenia ze sklepem przysparzają przecież klientów. Wystarczy, bowiem tylko jeden negatywny aspekt wizyty w sklepie, aby klient wyszedł i nigdy już nie wrócił. Przy coraz mniejszej ilości kupujących odwiedzających fizycznie istniejące sklepy i coraz częściej korzystając ze sprzedaży internetowej, detaliści szukają wszelkich możliwych sposobów, aby przyciągnąć klienta do siebie i zachęcić go do powrotu. Dobrym przykładem tworzenia się sklepowego teatru jest lustro Gesaky.
3. Wzmacnianie kontaktu z klientem
Odnoszenie sukcesów w sprzedaży detalicznej, w dzisiejszych czasach jest równoznaczne z wychodzeniem na przeciw wszelkim nowinkom technicznym. W XXI wieku odsetek osób, które nie posiadają żadnych urządzeń mobilnych jest znikomy. Sprzedawcy coraz częściej wykorzystują ten fakt, ponieważ to się po prostu opłaca. Używanie technologii WiFi do mierzenia trafficu, demografii, tworzenia map kinetycznych czy przeprowadzania analizy dotyczącej czasu spędzanego przez klienta przy konkretnych półkach już niedługo stanie się czymś oczywistym. WiFi dla sprzedawcy detalicznego jest również cudownym narzędziem służącym do komunikacji z klientem – zapoznawania go z ofertą firmy oraz budowania pozytywnego wizerunku marki.
4. Udostępnianie rozwiązania – „wybierz w Internecie, odbierz w sklepie”
W związku z ciągłym wzrostem liczby klientów, którzy robią zakupy przez internet pojawiła się interesująca strategia mająca na celu ponowne ściągnięcie klientów do istniejących fizycznie sklepów. Wielu sprzedawców odnotowało znaczący wzrost sprzedaży stosując jeden prosty zabieg – kupuj w sieci, odbieraj w sklepie. Jest to świetny pomysł na kontakt z klientem i szansa na zbudowanie długoterminowej relacji.
5. Skoncentrowanie na interakcji z klientem
Interakcja z klientem jest kluczowa dla utrzymywania się tradycyjnych sklepów. Jak wspominałem niejednokrotnie w tekście, kontakt z kupującym jest krótką szansą na zaskarbienie sobie lojalnego klienta na długi czas. Niemniej jednak aby ta interakcja odniosła pożądany efekt, musi być spełnionych kilka warunków a jednym z najważniejszych jest m.in. personel dobrze przygotowany do kontaktu z klientem. To właśnie czynnik ludzki jest tym, co przyciąga klienta do sklepu. Nic nie dadzą najbardziej wymyślne strategie marketingowe i urozmaicenia procesu kupowania, jeśli sprzedawca będzie zwyczajnie nieuprzejmy.
6. Zoptymalizowanie układu sklepu
Optymalizacja układu sklepu również znacząco wpływa na wrażenia klienta. Odpowiednia kolorystyka, wygodne meble, automaty z napojami w większych sklepach – to wszystko ma znaczenie przy wyborze sklepu przez klienta. Przy tak dużej konkurencyjności rynku warto postawić automat z wodą, lub postawić na darmową kawę.

Można by wiele pisać o nowoczesnych metodach prowadzenia biznesu, takich jak płatność mobilna, ruchome kasy, upominki dla klientów i wiele innych. Najważniejsze to być na bieżąco z nowinkami z dziedziny sprzedaży detalicznej i wykorzystywać możliwości, jakie oferuje technologia. Jedno jest pewne – im więcej sprzedawca daje od siebie tym więcej dostanie w zamian od swoich klientów.