Strategie sektora detalicznego na 2017

Sylwia Gromek

Customer Relations Manager

Handel to nieustanne zabieganie o uwagę konsumentów i ich zainteresowanie. Według prognoz, w tym roku konsumenci będą wybierać firmy, które wiedzą, jak korzystać z najnowszych technologii popularyzowanych choćby przez narzędzia mobilne. Spersonalizowany kontakt, optymalizacja ścieżki zakupowej i pozytywne doświadczenia zakupowe to aspekty, które obecnie zdecydowanie zyskują inny wymiar. W tym artykule omówiono pięć ostatnich trendów, które są kluczowe dla sektora detalicznego w bieżącym roku.

1. Wielokanałowość: zintegrowanie strategii sprzedaży online i offline

Technologia mobilna stała się sztandarowym elementem ścieżki zakupowej, a obecni klienci są mniej skłonni aby zrealizować wszystkie etapy procesu zakupowego w jednym kanale.

Pomimo bogatej funkcjonalności technologii mobilnych, klienci w dalszym ciągu chętnie odwiedzają sklepy stacjonarne zasięgając tam porady i porównując ceny produktów oglądanych w sieci i innych sklepach stacjonarnych, zanim podejmą decyzję o zakupie.

Sprzedawcy detaliczni, którzy chcą być bardziej konkurencyjni i wzmocnić swoje relacje z klientami, muszą dostosować strategię sprzedaży we wszystkich kanałach, tak aby oferować ciągły i koherentny proces. Konsumenci powinni postrzegać strategię w sklepach stacjonarnych jako spójną, z tą prowadzoną w kanałach cyfrowych (strony internetowe, platformy handlu elektronicznego, aplikacje mobilne, media społecznościowe itp.), tak aby móc łatwo realizować poszczególne etapy ścieżki zakupowej, niezależnie od wybranego środowiska (online lub offline).

2. Dostarczenie wyjątkowych doświadczeń zakupowych

Rozwój w ostatnim czasie nowoczesnych technologii takich jak Internet Rzeczy czy rzeczywistość rozszerzona, łącząca świat rzeczywisty z generowanym komputerowo, przyniosły znaczną poprawę środowiska zakupów offline.

Dzięki tym narzędziom klienci mogą korzystać z nowego poziomu personalizacji porównywalnym z tym jaki oferują sklepy internetowe. Wykorzystanie mechanizmu personalizacji ma budować głębokie poczucie, że dana marka traktuje klientów bardzo indywidualnie, wsłuchuje się w ich potrzeby i bierze je pod uwagę planując swoje działania.

3. Podążanie za trendami rynkowymi definiowanymi przez big data

Detaliści coraz częściej korzystają z analizy big data aby lepiej poznać swoich klientów. Wi-Fi i systemy analityki wideo umożliwiają pozyskiwanie i analizowanie w sklepach stacjonarnych praktycznie tych samych danych jakie gromadzone są przez sklepy internetowe za pomocą różnego rodzaju platform jak Google Analytics.

Analityka big data pomaga detalistom przewidzieć i śledzić nowe trendy oraz dostarcza im bardzo cennego feedbacku wskazującego na kierunki doskonalenia strategii sprzedaży. Ponadto, pozwala przewidywać potrzeby klientów i kierować do nich spersonalizowane oferty/ promocje zgodnie z ich profilem (przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa danych i prywatności).

4. „Nowoczesny” i kompetentny personel

Beneficjetem nowoczesnych technologii nie jest jedynie klient. Dzięki takim urządzeniom jak tablet, pracownicy sklepu mogą szybko reagować na zapytania i prośby klientów, a także skuteczniej realizować codzienne zadania.

Przykładowo, przy użyciu tabletu pracownik może w dowolnym momencie skontrolować stan magazynowy, sprawdzić czy produkt jest dostępny w innych sklepach sieci czy nawet złożyć zamówienia online. Systemy te zwiększają lojalność klientów przy bardzo pozytywnym stosunku kosztów do efektywności.

5. Systemy płatności mobilnych

W 2017 roku sklepy umożliwiające klientom płacenie za pomocą smartfonów będą prawdopodobnie wzmacniać dotychczasowe relacje z klientami. Ogólnodostępność smartfonów w dzisiejszym społeczeństwie wpłynęła na rozwój nowych, mobilnych metod płatności, które spotykają się z szeroką akceptacją i z powodzeniem są wykorzystywane.

Korzystanie przez sklepy z systemów płatności bezdotykowej lub NFC wyróżnia je na rynku i nadaje im nowoczesnego charakteru, a dodatkowo minimalizuje ryzyko opuszczenia przez klienta sklepu stacjonarnego w poszukiwaniu oferty dostępnej online, z online sposobem płatności.