Symulacja przewidująca

Jarosław Tyma

Sales Director

Symulacja przewidująca, – czyli spojrzenie w przyszłość sprzedaży
Metody na zbieranie informacji na temat wyników firmy oraz klientów stają się coraz bardziej wysublimowane. Potrzeba ciągłego dostosowywania się do trendów obecnych na rynku jest silniejsza niż potrzeba oszczędzania w dobie kryzysu. Dlatego też największe przedsiębiorstwa coraz częściej szukają czegoś, co pozwoliłoby im zweryfikować na ile stosowane przez nich rozwiązania sprawdzają się i są rentowne. Dotyczy to zagospodarowania przestrzeni sklepu i witryn, obrania właściwej strategii marketingowej, szkolenia personelu – wszystkie te elementy mają kolosalne znaczenie zarówno dla wielkich firm jak i małych przedsiębiorstw. Jak jednak sprawdzić czy dany zabieg okaże się skuteczny bez uprzedniego wprowadzania go w życie? Istnieje duża szansa, że RetailNext zna odpowiedź na to pytanie.
Platforma RetailNext pozwala na zbieranie ogromnej ilości danych oraz na ich bieżące analizowanie. Dlatego też jedynym logicznym krokiem w przód było znalezienie jeszcze większej ilości zastosowań dla tych danych w celu poszerzenia już i tak obszernej gamy zastosowań platformy. W ten sposób powstała tzw. symulacja przewidywań, która pozwala na swoiste przetestowanie planowanych rozwiązań przed wprowadzeniem ich w życie. W prostych słowach funkcja ta pozwala na przetestowanie oraz zmierzenie efektywności nowych pomysłów przed poniesieniem kosztów.
Wyobraź sobie, że możesz nie tylko sprawdzić tysiące różnych układów swojego sklepu – przestawiać ściany, meble, zmieniać witryny – ale także na bieżąco sprawdzać ich wydajność obserwując wszystkie podstawowe wskaźniki takie jak ruch, konwersja i inne. Jak to wszystko się odbywa? Można powiedzieć, że system ten przypomina nieco grę komputerową. Platforma wykorzystując zgromadzone dane tworzy wirtualnych klientów, którzy zaczynają poruszać się po wcześniej zaprojektowanym przez użytkownika sklepie i zachowują się tak jak zachowywali się klienci – wybierają produkty, podchodzą do stoisk z promocjami itp. W ten sposób da się zmierzyć zachowania prawdziwych klientów w przypadku wprowadzenia próbowanych zmian. Wszystko to odbywa się po wcześniejszym zaplanowaniu układu sklepu, ustawienia punktu sprzedaży, personelu i wszystkich elementów, które normalnie istnieją w placówce. Wirtualni klienci są też podzieleni na kobiety i mężczyzn w celu utrzymania jak największej wiarygodności symulacji. To co jest naprawdę interesujące w tym systemie to, to, że możemy „zaprogramować” klientów tak by szukali oni konkretnych rzeczy – w ten sposób można dowiedzieć się ile czasu zajmuje klientowi odnalezienie produktu, jak pomocna była obsługa itp.
Co się stanie, kiedy kilku klientów ruszy na poszukiwania tego samego produktu? Co się stanie, jeśli usuniesz ten produkt ze sklepu? Co będzie, jeśli w sklepie pojawią się dwie dodatkowe kasy? Odpowiedź na te pytania oraz na wiele innych ma właśnie symulacja przewidująca, która wprowadza narzędzia Big Data w zupełnie nową erę. Nowe możliwości platformy są aktualnie w fazie testowej firmy RetailNext, z tego względu nie są dostępne poprzez firmę iFLOW.