Witryny Teatralne – Sklep detaliczny jako teatr

Sylwia Gromek

Customer Relations Manager

unnamed “Teatralność” sklepów jest kluczem do uchwycenia uwagi klientów, angażując produktywność, informację oraz rozrywkową interakcje, dostarczając różnorodnych doświadczeń kupującym.
Ruch w handlu maleje, ale sprzedaż utrzymuje się na porównywalnym poziomie. Częstotliwość zakupów utrzymuje się na stałym poziomie, ale liczba sklepów odwiedzanych podczas każdej wizyty maleje. (według dwóch ostatnich raportów Composite Index RetailNext ruch spadł o blisko 8% w lipcu i sierpniu).
Częściej oglądamy produkty w internecie, tutaj szukamy alternatyw i rzadziej odwiedzamy ulubione sklepy fizycznie. Wielu detalistów rozumie te zmiany w zachowaniu klientów i widzi szansę na podtrzymanie relacji z klientem poprzez stworzenie nowej koncepcji sklepu „sklep, jak teatr”, w którym pobyt klienta jest zupełnie innym doświadczeniem. „Teatralność sklepów”, to nowy trend wśród aktualnych koncepcji rynku detalicznego, które mają być kluczem do zwrócenia uwagi klienta i nawiązania pozytywnej interakcji w formie informacji lub rozrywki, w celu zaangażowania klienta i zainteresowania go ofertą sklepu.
Zwrócenie uwagi
Przestrzeń w handlu detalicznym jest zatłoczona i wszechobecna natura internetu rozprzestrzenia szeroko pojęty przemysł każdego dnia – sprzedawcy są przytłoczeni ilością wyborów przy każdej ich podróży na zakupu. Uczynienie ten chaos prostym do zrozumienia oraz zdobycie uwagi klientów jest ważne i jak uwaga zostanie raz dostrzeżona, detaliści muszą rzucić się na głęboką wodę, by ją utrzymać.
Witryny sklepowe oraz wyświetlane okna są sporą częścią nieruchomości, które prezentują możliwości dla detalistów do przyciągnięcia klientów do swojego sklepu. Najbardziej efektywnym jest wykroczenie poza przyciąganie klientów i rzeczywiste zaangażować klientów, nawiązując połączenie pomiędzy sprzedawcom a klientem.
Personalizacja jest kolejnym dużym czynnikiem w tradycyjnym handlu oraz jest modelem biznesowym skutecznie realizowanym w sektorze handlu detalicznego online. System Beacons oraz wdrożenia Wi-Fi są krytycznymi technologiami, które wzmacniają wysiłki personalizacji, ale nie będą działać na własną rękę, chyba że sprzedawca bezpośrednio zada pytanie klientom: „Co to oznacza dla mnie?”.
Okna hi-tech są wyświetlane od lat, włączając te z kodem QR oraz innymi sposobami dla sprzedawców by doszło do interakcji oraz zaangażowania. Tegoroczny sezon wakacyjny pozyskiwał głównych detalistów do przekroczenia kolejnego kroku, personalizując wiadomości oraz tworząc opartą na dobrej wartości więź pomiędzy swoimi klientami.

Pytanie do detalistów: Czy nawiązujesz emocjonalną więź ze swoimi klientami?

Zaangażowanie oraz interakcja
Technologie wewnątrz sklepów są wdrażane w agresywnym tempie i nie są tylko wykorzystywane w analizie danych oraz zarządzaniu sklepem ale raczej są kluczowym czynnikiem dla klientów do interakcji i zaangażowania.
W 2012 roku C&A, Brazylijski detalista oraz sprzedawca odzieży stał się pionierem, jeśli chodzi o sprowadzenie danych środowiska sklepowego na Facebooka, takich jak elektroniczne wieszaki, wyświetlające aktualne wyniki „like’ów”, które każde ubranie otrzymało w sklepie na Facebooku. Teraz, sklepy wdrażają technologie wewnątrz sklepów, które ukazują kierunek przepływu informacji.
Urządzenia mobilne i ich łączność uzyskała nowy poziom dla sprzedawców tak bardzo, że jeśli sprzedawca nie posiada swojego własnego urządzenia mobilnego, detaliści w coraz większym stopniu udostępniają pożyczone urządzenia mobilne w sklepie. Sprzedawcy regularnie machają ręką na swoją drogę przez cyfrowo wyglądające książki, przeglądając produkty oraz sugerując akcesoria. Dodatkowo, kody QR pozwalają na łatwy, lecz szeroki dostęp do wielu dodatkowych informacji na temat produktów, który jest znacznie skuteczniejszy, przewyższający niż przestarzałe materiały dotyczące produktów dzięki podążaniu w stronę filmików w stylu „know-how” itp.
I nie myśl przez chwilę, że media społeczenościowe są odstawiane na bok – sprzedawcy udostępniają zdjęcia na Facebooku, Twitterze, Instagramie oraz Pintereście a reakcja na wpisy ma wpływ na decyzje w sprawie zakupu produktu.

Pytanie do detalistów: Jeśli nie masz jeszcze wdrożonego systemu Wi-Fi, by pomóc Twoim klientom, na co tak naprawdę czekasz?

Zachwyć i dostarcz rozrywki
Wirtualne lustra znajdują swoją drogę w sklepach pozwalając klientom “przymierzyć” ciuchy bez rozbierania się czy ściągania obuwia. Co więcej, zamiana kolorów czy dodawanie akcesoriów może trwać sekundy i media społecznościowe są płynnie zintegrowanie ze sobą, pozwalając klientom by dzielić się swoimi wyborami zakupów natychmiast.

Wirtualne lustra oraz zasoby by w nie inwestować nie rosną na drzewach. Jednakże innowacyjne aplikacje istniejących technologii mogą radykalnie wpłynąć na doświadczenia klientów, tak jak GeekWire, zademonstrowane na Hointerze:

Jak każdy wyświetlacz lub urządzenie, jest ważne by detaliści mierzyli wpływ technologii oraz interaktywnych ekranów na metryki sklepowe ruchu i konwersji. Dodatkowo jest ważne by zrozumieć zapotrzebowanie ruchu w obszarze interaktywnym by zapewnić odpowiednio dużą przestrzeń oraz dostępność, by uniknąć negatywnych sytuacji klientom.

Pytanie do detalistów: Co sprawia, że Twoje doświadczenia wewnątrz sklepowe są różne oraz lepsze od doświadczeń Twojego wiodącego konkurenta?

Będą wracać po więcej
Tak jak w każdym biznesie, handel detaliczny nie jest wyjątkiem, jest wyjątkowo drogie by zdobyć nowych klientów. Długoterminowa jakość przychodzi z lojalnością klienta oraz retencją i klienci służący jako prawnicy, ewangelisci i promotorzy.
Konsumenci są teraz uprawnieni do przejmowania kontroli nad coraz większą ilością doświadczeń, od zmiany oglądania ulubionego programu w TV do tworzenia spersonalizowanych doświadczeń w restauracjach oraz hotelach.
Kupcy detaliczni zaczynają przejmować kontrolę od dostawcy do klienta i zróżnicowanie środowiska w sklepie – teatralność sklepowa – jest kluczowym czynnikiem, jeśli sprzedawca jest oddzielony od swoich konkurentów, wznosząc się do statusu „sprzedawcy z wyboru”.
Przedstawiamy przykłady teatralnych witryn sklepowych Lanvin, przyciągających uwagę klientów:
Teatralne witryny Lanvin