Okres przedświątecznych zakupów 2016

Jak poprawić zaangażowanie pracowników?
2 grudnia 2016
Zwiększ świąteczną sprzedaż dzięki zadowolonym klientom
16 grudnia 2016

Jak wykorzystać okres przedświątecznych zakupów, aby zyskać najwięcej – 10 wskazówek
Sezon przedświątecznych zakupów trwa. Pozostał niecały miesiąc do świąt, a możliwości przyciągnięcia klientów i dostarczenia im wspaniałej obsługi są liczne.
Według ankiety Creditcards.com, 34 miliony konsumentów w Ameryce (14% społeczeństwa) zaczęło swoje zakupy świąteczne pod koniec września i jeden milion twierdzi, że skończył swoje zakupy we wrześniu!
Jednakże ta sama ankieta ukazuje, że większość kupujących nie kończy zakupów do grudnia. 30% kupujących planuje zakończyć zakupy w ostatnim momencie, czyli w Wigilię.

Poniżej przedstawiamy 10 wskazówek, które pomogą Ci wykorzystać tegoroczny okres przedświątecznych zakupów, aby zyskać najwięcej. Oto one:

Wskazówka nr 1: Upewnij się, że witryna internetowa twojego sklepu jest przyjazna dla urządzeń mobilnych.
Kanały mobilne są obecnie kluczowe w kwestii porozumiewania się z klientem. Jednak nie tylko dlatego ważne jest, aby zoptymalizować witrynę dla urządzeń mobilnych. Witryny, które nie są przystosowane do urządzeń mobilnych, trafiają na niższą pozycję wyników wyszukiwania w Google, a twojego sklepu koniec końców nie będzie na to stać.

Wskazówka nr 2: Daj się znaleźć swoim klientom w sieci.
Ponad 75% aktywności w internecie skupia się wokół wyszukiwań lokalnych usług czy sklepów. Najlepszą metodą, by być widocznym w lokalnych wynikach wyszukiwania jest:
1. Zaktualizować w sieci dane sklepu takie jak: adres, numer telefonu, godziny otwarcia oraz adres witryny internetowej
2. Upewnić się, że lokalizacja sklepu w Google Maps jest właściwa
3. Aktywnie ubiegać się o pozostawianie pozytywnej opinii w internecie

Wskazówka nr 3: Zaplanuj kalendarz na okres świąteczny.
Boże Narodzenie wypada w niedzielę, jest zatem mało prawdopodobne, aby największe zakupy świąteczne przypadały na sobotę (Wigilia), lecz na sobotę przed Wigilią – 17 grudnia. Zgodnie z kalendarzem oczekuj tłumów również w piątek 23 grudnia.

Wskazówka nr 4: Zoptymalizuj liczbę personelu w godzinach szczytu.
Nie zostawiaj klientów z nadzieją na łut szczęścia w kwestii obsługi. Opierając się na trendach w ruchu klientów, zidentyfikuj godziny szczytu twojego sklepu w sezonie świątecznym i obsadź personel adekwatnie do potrzeb. Dostosuj odpowiednio przerwy pracowników i inne działania w trakcie godzin szczytu, by nie zakłóciło to prawidłowej obsługi klientów. Zoptymalizowanie harmonogramu sklepu może zwiększyć sprzedaż o 6-8%.

Wskazówka nr 5: Skup się na produktach i klientach.

Zbyt mała ilość personelu często powoduje konieczność stanięcia za kasą również managerów, gdzie ich kompetencje i możliwości przynoszą jedynie mały zysk. Zatrudnij tyle osób do pracy ile potrzebujesz, by managerowie mogli zająć się personelem i kupującymi. Natomiast w momencie konieczności zmian personalnych w sklepie, zbuduj plan treningowy dla nowo zatrudnionych i trzymaj się go. Zacznij od podstaw i buduj resztę na prostych zasadach: „możesz”, „nie możesz”. Upewnij się, że trenerzy są odpowiednio przygotowani, oprzyj się pokusie, by obarczyć zwykłych pracowników odpowiedzialnością przeszkolenia nowych osób na chwilę przed rozpoczęciem zmiany.

null

Wskazówka nr 6: Skup się na ważnych czynnikach zwiększających sprzedaż.
W zabieganym sezonie świątecznym istnieje czasami tendencja do skupiania uwagi wyłącznie na trafficu i konwersji. Wiadomo, że są to ważne wskaźniki, jednakże nie zapominajmy o średniej wartości transakcji. Przygotuj obsługę do jak najlepszej sprzedaży i dodaj akcesoria do produktów sprzedanych. Weź przykład z firmy Amazon i wykorzystaj takie taktyki jak: darmowa dostawa, darmowe pakowanie, karty podarunkowe czy promocyjne zniżki – ale tylko przy przekroczeniu określonej kwoty przez klienta. Pamiętaj, aby skupić się na ważnych czynnikach zwiększających sprzedaż: konwersji i średniej wartości transakcji.

Wskazówka nr 7: Bądź pewny, że jesteś gotowy na Święta.
Dzień po Świętach przypada na wtorek, bądź gotowy na optymistyczną szansę, by przyciągnąć klientów do sklepu i zwiększyć sprzedaż. Zaktualizuj posty na social media 24 grudnia i zaplanuj kampanię mailingową. Trenuj personel, by witał powracających klientów prostym pytaniem „Jak mogę Ci pomóc z wymianą towaru?” i upewnij się, że zwrócony towar trafi prosto na półkę sklepową w widocznym dla innych klientów miejscu.

Wskazówka nr 8: Pamiętaj, że osoby dające prezenty również zasługują na podarunek.
Dobrą metodą na zwiększenie średniej wartości transakcji i jednostek transakcji jest zwabienie klientów kupujących prezenty, by również oni sami otrzymali prezent. Spróbuj promocji typu „Kup jeden, otrzymaj drugi gratis” lub dodaj do zakupu kartę podarunkową. Zachęć klientów łatwymi do zauważenia promocjami, które zapamiętają w tym najlepszym okresie w roku.

Wskazówka nr 9: W tym okresie jest lepiej dawać niż otrzymywać.
Sezon świąteczny jest okazją do dostarczenia twoim klientom i twojemu biznesowi tego, co najlepsze. Podkreśl potrzeby organizacji non-profit lokalnej społeczności, a wewnątrz sklepów twórz eventy, które promują różnego rodzaju przedsięwzięcia. Cennym działaniem jest promowanie akcji non-profit w twoim sklepie do szerszej społeczności, jednocześnie przyciągając większy traffic do witryny twojego sklepu, zwiększając rozpoznanie twojej marki i tworząc długoterminowy związek z kupującymi.

Wskazówka nr 10: Uśmiechaj się i nie zapomnij dobrze się bawić!
Sezon świąteczny jest dużym źródłem stresu dla detalistów jak i okresem największej liczby klientów. Ważne jest, aby być w dobrym nastroju i dostarczać zachwycającego, magicznego i długo zapadającego w pamięci doświadczenia klientom. Sezon świąteczny jest okresem zwiększonego trafficu w sklepach i doroczną okazją do zrobienia najlepszego wrażenia na klientach, które się zwróci w powtarzających się wizytach w ciągu całego roku.