Starsze pokolenia w świecie nowoczesnej sprzedaży

Jacek Osiński

Sales & Project Manager

Badacze z firmy TimeTrade wzięli pod lupę także starsze pokolenia, które na większości rynków światowych stanowią największą grupę konsumencką – chodzi tu o pokolenia 1944 – 1969. Są to osoby przyzwyczajone do tradycyjnego modelu sprzedaży, a co za tym idzie są tymi klientami, którzy najchętniej reagują na reklamy drukowane oraz promocje oferowane na miejscu w sklepie. Dla tych konsumentów bardziej niż popularność marki liczy się jakość oraz cena, a korzystanie przez nich z internetu do celów stricte zakupowych nie jest gwarantem przypieczętowania transakcji.
Nieprawdą jest to, że starsze pokolenia klientów nie korzystają z funkcji zakupów on-line. Ludzie urodzeni w latach 50-tych i 60-tych doskonale rozumieją działanie internetu i potrafią się po nim poruszać. Badania prowadzone przez firmę emarketer.com wykazały, że aż 31% klientów urodzonych w latach 1944-1969 kupuje on-line. Nie mniej jednak dominującą w badaniu okazała się grupa (67%), która korzysta z internetu, aby porównywać ceny produktów, lecz preferuje dokonywanie transakcji w sklepie. Zaledwie 2% z nich używa tabletu lub telefonu do dokonywania zakupów.2 rys
Wspomniane badania wykazały również, że starsze pokolenia konsumentów znacznie chętniej korzystają z oficjalnych stron producentów, jako z głównego źródła informacji dotyczących marki, niż przyzwyczajone do internetu pokolenia 1980-2000 – te zdominowane zostały przez media społecznościowe, w których opinia innych konsumentów stanowi wyznacznik jakości i popularności. Mimo, że bardzo duża część konsumentów urodzonych w latach 1944-1969 korzysta z internetu jako źródła informacji o marce lub używa go do porównywania cen, to jednak zobaczenie produktu na własne oczy i samodzielne przekonanie się o jego cechach użytkowych i jakości jest dla nich niezbędne. Dlatego właśnie aż 89% respondentów wciąż dokonuje zakupów w sklepach.
rys 3
Nie jest, więc tak, że marketing internetowy nadaje się do nawiązywania kontaktu z młodszymi pokoleniami. Wszyscy konsumenci korzystają w taki czy inny sposób z internetu i także są targetem strategii marketingowych firm, nawet jeśli te je za takowe nie uważają. Warto, więc stosować zabiegi, które będą skierowane nie tylko do najmłodszych grup konsumentów, ponieważ to właśnie starsze pokolenia są tymi, które wydają najwięcej.