E-commerce w Polsce 2016

Jak radzić sobie ze zdenerwowanymi klientami
2 lutego 2018
Dokładność słowem klucz w pomiarze ruchu klientów
28 lutego 2018

Polski e-commerce cechuje wysoka dynamika wzrostu. Coraz więcej konsumentów realizuje zakupy w sklepach i serwisach internetowych. Niezmiennie kupujący online charakteryzują się wysoką świadomością marek i serwisów e-commerce dostępnych w sieci. Dokonując zakupów w sieci kierują się przede wszystkim wygodą, oszczędnościami i większą możliwością wyboru niż w sklepach tradycyjnych.

Zakupy online są (w opinii korzystających) przede wszystkim wygodniejsze, tańsze, dające możliwość większego wyboru produktów i przede wszystkim dostępne całą dobę w przeciwieństwie do zakupów w tradycyjnych sklepach. Także dogodna forma dostawy i zwrotu zakupionych towarów – bezpośrednia dostawa do domu/pracy z wykorzystaniem kuriera lub poczty – jest elementem silnie pozytywnie wpływającym na prowadzenie zakupów online.

Warty pokreślenia jest wynik dotyczący wykorzystania smartfonów podczas e-zakupów. Otóż w tegorocznej edycji badania 41% kupujących deklaruje korzystanie z tych urządzeń w procesie zakupowym. Jest to skok o 4 % w porównaniu do ubiegłorocznej edycji, w której na wykorzystanie smartfonów podczas zakupów internetowych wskazało 37% ankietowanych. Jednoznacznie potwierdza to, że kanał mobilny nabiera fundamentalnego znaczenia dla branży retail i całego procesu zakupowego. Spełnia rolę personalnego asystenta zakupowego i tym samym staje się najbardziej skuteczną platformą komunikacji pomiędzy sklepem a klientem.

Analizując popularność wykorzystania smartfonów nie sposób nie wspomnieć o rosnących w siłę zakupowych aplikacjach mobilnych oferujących zniżki i specjalne kody rabatowe. Po raz pierwszy w naszym badaniu wśród czynników motywujących do częstszych zakupów internetowych respondenci wymienili właśnie kody rabatowe, które uzyskały wysokie – czwarte miejsce w tym zestawieniu. Wskazało na nie 45% ankietowanych kobiet oraz 34% ankietowanych mężczyzn.

O potencjale i możliwościach spersonalizowanego marketingu mobilnego wspominaliśmy już na naszym blogu w artykule Mobile Engagement: korzyści płynące z udanej strategii. Więcej w temacie tych nowoczesnych narzędzi można przeczytać tutaj.

Źródło: Raport „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska”