Dokładność słowem klucz w pomiarze ruchu klientów

E-commerce w Polsce 2016
23 lutego 2018
Modelowy system liczenia klientów
9 marca 2018

Wskaźnik odwiedzin ma kluczowe znaczenie dla optymalizacji działalności operacyjnej sklepu oraz obsługi klientów, ale nie ma to znaczenia, dosłownie żadnego, jeśli liczba odwiedzin klientów nie jest rzetelna, dokładna i prawdziwa.

Poznanie i rozumienie przepływu klientów jest niezbędne do uzyskania podstawowych wskaźników wydajności sklepu, w szczególności współczynników konwersji. Bez informacji o ruchu klientów nie będzie możliwe uzyskanie danych od niego zależnych lub tych, na które ruch ma wpływ. W ten sposób pozostawia się managera sklepu praktycznie bez szans na rzetelną analizę prawdziwych bolączek sklepu, opracowania wniosków i tym samym skutecznego planu działania popartego danymi.

Trzeba mieć się na baczności, bo dostępne na rynku rozwiązania zliczania klientów nie są sobie równe. Przede wszystkim dobre rozwiązanie to rozwiązanie dające rzetelne informacje o rzeczywistym ruchu klientów. I nie ma tu miejsca na żadne „ale”. Bez dokładnego pomiaru ruchu kupujących, trudno będzie uzyskać oczekiwany zwrot z inwestycji.

Dokładne liczniki ruchu są niezbędne przede wszystkim dla uzyskania wiarygodności danych. Jeśli managerowie sklepów i sprzedawcy nie mają zaufania, co do dokładności pomiaru swojego licznika i tym samym wskaźników skuteczności korelujących z ruchem, prawdopodobnie nigdy nie będą przekonani, że proponowany im kierunek zmian jest właściwy. Zamiast koncentracji na dostarczaniu klientom najwyższej jakości usług, będzie niechlubna dyskusja o tym, jaki faktycznie ten ruch klientów jest.

Po uzyskaniu wiarygodności, dokładna liczba ruchu jest niezbędna do podjęcia skutecznych działań. Bo niby jak można zbudować dobry plan oparty na błędnych danych? Tworząc plany bazujące na błędnych danych, osiągnięcie sukcesu będzie możliwe wyłącznie przez przypadek, na zasadzie łutu szczęścia. Rzetelne dane i ich analiza niewątpliwie pomoże wyeliminować działania oparte na domysłach i subiektywnych wrażeniach.