Jak wykonać analizę czasu oczekiwania pacjenta

Poprawa efektywności usług administracji publicznej
22 listopada 2018
Triki psychologiczne, które podnoszą skuteczność kampanii marketingowych
28 grudnia 2018

W przeciwieństwie do klienta,  pacjent nie zbyt często jest obiektem analizy, choć to się aktualnie nieco zmienia. Pacjenci będąc coraz bardziej świadomi możliwości jakie daje obecnie sektor medyczny dokonują wyborów w zakresie choćby kanału otrzymania świadczenia. Dzisiaj poza tradycyjną opieką medyczną, rynek oferuje dodatkowe opcje jak np. usługi medyczne świadczone on-line.

Długie czasy oczekiwania pacjenta są coraz bardziej frustrujące

Ponieważ większa część populacji żyje w cyfrowym świecie, jesteśmy przyzwyczajeni do otrzymywania natychmiastowej odpowiedzi na nasze potrzeby. Długie oczekiwanie, bez poczucia porządku i w stresujących, niekomfortowych warunkach to krótka droga do frustracji i niezadowolenia.

Na całościowe doświadczenie pacjenta składa się wiele czynników. Nadmierny czas oczekiwania to dość wrażliwy faktor negatywnie na nie wpływający. Niewątpliwie pomocna mogłaby tu być transformacja cyfrowa, która z kolei przebiega powoli ze względu na kwestie budżetowe, starszą infrastrukturę i wymóg szeroko zakrojonych zmian kulturowych.

Dowiedz się, jak Digitalizacja podróży pacjenta redukuje czas oczekiwania

Analizowanie czasu oczekiwania pacjenta

Zastanawiając się nad sposobami skrócenia czasu oczekiwania, należy wziąć pod uwagę całą ścieżkę jaką przechodzi pacjent i co wpływa na jego pozytywne lub negatywne wrażenie.

  • Jak długo pacjent czekał na wizytę u lekarza lub skierowanie
  • Jak długo pacjent czekał na potwierdzenie wizyty i czy w razie potrzeby może zmienić jej termin
  • Jak długo pacjent musi czekać na wizytę u lekarza od przybycia do placówki
  • Czy pacjent może łatwo odnaleźć właściwy gabinet lekarski lub punkt pobrań i otrzymuje informacje o postępach swojej wizyty
  • Czy pacjent musi odwiedzać wielu specjalistów podczas wizyty i jak długo musi oczekiwać pomiędzy kolejnymi gabinetami
  • Jak często odwiedzają placówkę opieki zdrowotnej, regularnie czy w miarę swojej kondycji zdrowotnej i potrzeb

Jak widać, istnieje wiele obszarów podróży pacjenta, które mogą wiązać się z długim oczekiwaniem.

Cyfryzacja podróży klienta

Wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań wspierających proces podróży pacjenta umożliwia uzyskanie wglądu w ich doświadczenia i wdrożenie usprawnień w celu zmniejszenia rzeczywistych i prognozowanych czasów oczekiwania. Opracowanie traktujące o digitalizacji podróży pacjenta, bardziej szczegółowo analizuje sposoby radzenia sobie z tym problemem.

Cyfrowa transformacja opieki zdrowotnej daje wiele korzyści, w tym poprawę doświadczenia pacjenta.

Zachęcamy do zapoznania się z filmem ilustrującym przykład wdrażanych przez nas rozwiązań: Qmatic Success Story – University Clinic Balgrist, Zürich