Dlaczego zadowolenie klienta jest tak ważne?

4 proste kroki do zapewnienia klientom lepszych doświadczeń zakupowych
11 lutego 2019

W żadnym wypadku nie należy ignorować znaczenia satysfakcji klienta. Istnieją dziesiątki czynników, które przyczyniają się do sukcesu (lub niepowodzenia) firmy, a zadowolenie klienta jest jednym z nich. Ważne jest, aby monitorować ten parametr i stale pracować nad jego poprawą i tym samym zgromadzić wokół siebie rzeszę zadowolonych i lojalnych klientów. Jeśli nie dbasz o satysfakcję klientów, nie oczekuj, że oni zatroszczą się o Twoje usługi lub produkty. Smutne, ale prawdziwe. Im szybciej się z tym zmierzysz, tym lepiej.

Gwarantując wysoką jakość obsługi klientów możesz zjednać sobie liczne grono klientów i zwiększyć świadomość marki w Twojej grupie docelowej. W dzisiejszych czasach, gdy media społecznościowe odgrywają tak istotną rolę w podejmowaniu decyzji, niezmiernie ważna jest dbałość o jakość świadczonej obsługi klienta. Jeśli jeszcze nie jesteś przekonany, zapoznaj się z 5 powodami dowodzącymi, że zadowolenie klienta jest nie tylko ważne, ale także korzystne dla Twojej marki.

  1. Lojalny klient to skarb, który powinieneś zachować i ukryć przed światem

Według White House Office of Consumer Affairs lojalni klienci są warci średnio 10 razy więcej niż ich pierwszy zakup. Niektóre badania mówią, że pozyskanie nowego klienta jest 6-7 razy droższe niż utrzymanie obecnego. Banki lub operatorzy telefonii komórkowej wiedzą o tym najlepiej, więc  nie mają problemu z zaproponowaniem czegoś specjalnego nie do końca usatysfakcjonowanemu klientowi. Nie tylko droższe, ale także znacznie trudniejsze jest pozyskanie nowych klientów od utrzymania obecnych.

  1. Klient może przestać nim być w mgnieniu oka

Niczym odkrywczym jest, że klienci łatwo zmieniają swoje upodobania i sympatie względem marek. Często jest to spowodowane złym doświadczeniem związanym z obsługą klienta. Klienci oczekujący wieki, aby uzyskać opinię lub komentarz od marki? Nieakceptowalne! Ale niestety takie sytuacje wciąż mają miejsce.

„Gdy klienci dzielą się swoją historią, nie tylko informują o niedogodnościach jakie ich spotkały. W rzeczywistości dają Ci lekcję jak ulepszyć Twój produkt, usługę i biznes. Twoja organizacja powinna skutecznie komunikować te kwestie”- Kristin Smaby,”Bycie człowiekiem to dobry interes” (“Being Human is Good Business”.)

Nie możesz zdobyć satysfakcji klientów na zawsze, musisz cały czas o nią zabiegać i troszczyć się o zadowolenie klientów. Spróbuj rozmawiać z nimi, zamiast do nich. Zadawaj pytania, oferuj wsparcie, wysyłaj spersonalizowane wiadomości lub oferty, korzystaj z ankiet e-mail lub innych technik, które pomogą Ci komunikować się z klientami. Zadbaj o każdą potrzebę swoich klientów, a otrzymasz nagrodę w postaci ich wdzięczności i lojalności, co w konsekwencji wygeneruje inne korzyści dodane. Brzmi nieźle, prawda? Niekiedy jedna decyzja, albo jej brak, może spowodować utratę wielu klientów i ich szacunek. Dlatego tak ważne jest stały pomiar i analiza zadowolenia klientów.

  1. Chodzi także o pieniądze

Nie powinno to dziwić, ale zadowolenie klienta znajduje również odzwierciedlenie w przychodach. Opinia i doświadczenia klientów dotyczące marki mogą wpływać zarówno w pozytywny, jak i negatywny sposób, na podstawowe wskaźniki – takie jak liczba poleceń i powtarzalność zakupów, a także wartość życiowa klienta lub jego klienta. Zadowoleni klienci nie będą patrzyli na oferty konkurencji – będą z radością wchodzić w interakcję z Twoją marką, dokonywać zakupów i polecać produkt dalej. Jeśli spełnisz wszystkie ich wymagania i odpowiesz na ich potrzeby, jednocześnie zapewniając najlepszą jakość Twoich usług, będą w pełni usatysfakcjonowani. Nie wspominając już o tym, że Twoja marka zwiększy przychody ze sprzedaży.

Badanie satysfakcji klienta powinno stać się codziennym nawykiem, a nie czymś, co robisz od czasu do czasu i tylko wtedy, gdy masz do czynienia z zarządzaniem kryzysowym i gaszeniem przysłowiowego pożaru.

  1. Zadowolenie klienta jest czynnikiem, który pomaga wyróżnić się na tle konkurencji

Kate Zabriskie powiedziała, że „Jeśli oferujesz złą jakość obsługi, klienci nie będą Cię wielbić. Konkurencja wręcz przeciwnie”. Twoja konkurencja tylko czeka, aż zrobisz zły ruch. Co więcej, często mogą odgrywać rolę jego inicjatora. Samo bycie przygotowanym na ich prowokacje nie wystarczy, jeśli nie wiesz, jak radzić sobie z negatywnymi reakcjami. Jeśli jednak zapewnisz klientom doskonałą obsługę, zyskasz argumenty, którymi zdjednasz sobie szerokie grono zwolenników Twojej marki.

  1. Doskonałe doświadczenia klientów mogą wypromować Twoją markę

Znaczenie satysfakcji klienta nigdy nie powinno być zaniedbywane. Powinieneś rozważyć to szczególnie podczas planowania kampanii marketingowych. Zadowoleni klienci częściej udostępniają treści w mediach społecznościowych. Będą także chętniej odpowiadać na Twoje wpisy, pozostawiając zachwycające i pełne uznania komentarze. Później możesz użyć ich jako źródła do sporządzenia studiów przypadku i historii sukcesu. Każda marka powinna dążyć do bycia przykładem najwyższego poziomu obsługi .

Zapewnienie doskonałej obsługi klienta będzie czynnikiem satysfakcji i motywacji dla Ciebie oraz pomoże osiągnąć Twoje cele. Klienci dostają odpowiednią obsługę a Ty wypracowujesz dobry przychód i wszyscy są zadowoleni. Wydaje się proste, prawda? Pomyśl, czy jest coś, co możesz zrobić, aby lepiej traktować swoich klientów? Najwyższy czas zmierzyć się z prawdą – Twoja marka zawsze może być lepsza!