Przyszłość sprzedaży detalicznej

Jarosław Tyma

Sales Director

Przyszłość w sprzedaży detalicznejPrzyszłość sprzedaży detalicznej w Polsce

Rozwiązania wykorzystujące nowoczesne technologie stają się codziennością w świecie sprzedaży detalicznej. Telefony komórkowe, komputery, tablety – wszystkie te urządzenia z roku na rok stają się bardziej wielofunkcyjne i to właśnie w nich wielkie firmy zauważyły szansę na dotarcie do klientów. Wykorzystanie technologii mobilnych otwiera, bowiem możliwości nieznane do tej pory w świecie handlu.

Aplikacje mobilne

Nowością, którą coraz częściej wprowadza się do codziennego użytku są aplikacje mobilne. Pozwalają one klientom na poznanie oferty firmy nie będąc nawet w pobliżu siedziby. Takie rozwiązanie nie tylko na bieżąco dostarcza klientowi informacje odnośnie oferty firmy, ale także pozwala na jej spersonalizowanie na podstawie działań użytkownika. Popularne „Apki” są także idealnym narzędziem służącym do promocji marki oraz stosowania wszelkich zabiegów marketingowych np. rozdawania zniżek czy kodów promocyjnych. Dobrym przykładem firmy, która doskonale wykorzystuje możliwości mobilnej aplikacji jest popularna sieć restauracji – McDonalds. Słynna marka fast food do niedawna jeszcze rozdawała w swoich lokalach papierowe kupony rabatowe, lecz od jakiegoś czasu można korzystać z cyfrowej wersji zniżek. Dzięki temu użytkownicy aplikacji zawsze mają kupony rabatowe przy sobie, co znacząco zwiększa szansę na to, że głodny klient zajrzy do restauracji. McDonalds pracuje obecnie nad aplikacją globalną, która będzie generować zniżki na podstawie położenia geograficznego klienta. Podobne aplikacje wprowadziły sieci takie jak KFC czy Burger King.

Nie tylko w gastronomii wykorzystuje się tego typu oprogramowanie. Darmowe aplikacje oferują również sieci sklepów spożywczych takie jak Carrefour, Auchan, Tesco czy Żabka. W przypadku takich firm aplikacja zawiera przede wszystkim gazetkę z obecną ofertą i promocjami obowiązującymi w danych punktach. Na podobnej zasadzie działają również aplikacje sklepów takich jak Saturn, Media Markt, Empik czy Euro RTV/AGD.

Płatność telefonem oraz kartą płatniczą

Ostatnimi czasy wiele mówi się o możliwości płacenia telefonem. Może wydawać się to odległa przyszłość (przynajmniej w Polsce) jednak nic bardziej mylnego. Firmy produkujące urządzenia mobilne takie jak Apple, Sony czy Samsung coraz częściej nawiązują współprace z firmami odpowiedzialnymi za płatności elektroniczne w celu przyśpieszenia przebiegu transakcji. Amerykański potentat – firma Apple – wprowadził niedawno w Polsce system umożliwiający płatność przy pomocy najnowszych modeli iPhone’a. Rozwiązanie to jest kompatybilne z terminalami obsługiwanymi przez eService. Również niektóre banki działające na terenie Polski wprowadziły tę opcję do swojej oferty.

Również płatności kartą rozwijają się prężnie czyniąc tę formę płatności jedną z najpopularniejszych w Polsce. Świadczą o tym statystyki – w Polsce do końca 2015 roku ma się pojawić ponad 700 tysięcy nowych terminali. Dodatkowo o popularności tej metody płatności świadczy ustanowienie przez sejm nowelizacji ustawy, wedle, której banki za płatność kartą będą pobierać zaledwie 0,3%. Jest to najniższa kwota prowizji w całej Unii Europejskiej.

Sklepy bezobsługowe

Nieśmiało na rynek wkraczają również sklepy, w których nie ma żadnego personelu. Niedawno na ulicy Nowy Świat w Warszawie pojawił się pierwszy w Polsce taki sklep. Znajdują się w nim tylko automaty z różnymi kategoriami produktów, które dystrybuują produkty do klientów po uiszczeniu płatności. Podobny sklep otwarto również w Warszawie, tym razem w Galerii Mokotów. Jest to sklep z odzieżą, który wykorzystuje technologię podobną do Lustra Gesaky.

Nowa era

Jak widać Polska jest bardzo otwartym rynkiem na nowe rozwiązania ze świata handlu. Faktem jest, że dominują sklepy, w których możliwa jest tylko płatność gotówkowa, lecz lokale z tylko jedną formą płatności powoli odchodzić będą do lamusa. Pozostaje nam tylko czekać aż nowoczesne rozwiązania zaleją polski rynek.