Skontaktuj się z nami: +48 22 862 45 88 iflow@iflow.pl

Funkcje RetailNext: Analizy Wi-Fi

Platforma analityczna RetailNext to produkt, który ewoluuje tak szybko jak zmieniają się trendy w sprzedaży detalicznej. Wraz z pojawianiem się licznych nowości na rynku platforma zyskuje kolejne funkcje, które mają za zadanie rewolucjonizować świat handlu i sprawiać, że zwykłe zakupy nabiorą nowoczesnego i unikalnego wydźwięku. Pomimo błyskawicznie postępujących zmian w branży, RetailNext jest w stanie utrzymywać to tempo i spełniać oczekiwania najbardziej wymagających firm, a wszystko to za sprawą niezwykłej integralności systemu, do którego wprowadzanie poprawek oraz nowych funkcji jest rzeczą błahą. Dlatego właśnie inwestowanie w RetailNext nie stanowi ryzyka i z perspektywy czasu gwarantuje wyłącznie korzyści.

 

Rynek w Stanach Zjednoczonych stanowi wyznacznik trendów sprzedażowych dla reszty świata. Firma RetailNext, która siedzibę ma właśnie w U.S.A, prowadzi badania dotyczące zachowań klientów na podstawie, których wprowadzają wszelkie zmiany w swoim produkcie. Jedno z badań miało za zadanie określić jaką rolę odgrywa Wi-Fi w doznaniach zakupowych kupujących oraz jak można wykorzystać tę technologię na korzyść detalistów. Wyniki okazały się oszałamiające i ukazały zupełnie nowe możliwości, które na długo mogą zmienić oblicze świata sprzedaży.

Sprytni klienci

W dzisiejszych czasach już praktycznie każdy posiada urządzenie mobilne z dostępem do sieci. Poza klasycznymi funkcjami, z których korzystamy w domu, istnieje mnóstwo możliwości użytkowania takich urządzeń zasadniczo w każdym aspekcie naszego życia. Tak samo ma się sytuacja z zakupami. Wspomniane wcześniej badania prowadzone przez RetailNext wykazały, że tradycyjne kupowanie w lokalach handlowych powoli zostaje wypierane przez zakupy internetowe. Na rok 2013 był to praktycznie równy podział – 45% osób zadeklarowało, że kupuje już wyłącznie on-line, 47% odpowiedziało, że najbardziej odpowiadają im zakupy bezpośrednio w sklepie, 8% natomiast stosuje obydwie metody. To z kolei nasunęło pytanie – jak to możliwe, że ilość osób w sklepach nie maleje, a wręcz przeciwnie, z każdym rokiem jest coraz wyższa?

Okazało się, że klienci przychodzą do sklepów, oglądają produkt, a potem używają swoich urządzeń mobilnych, aby sprawdzić czy cena tego samego produktu on-line nie jest przypadkiem niższa. Stąd ilość gości odwiedzających sklepy nie spadła.

 

Jak działa analiza Wi-Fi i w czym ma pomóc?

Badanie RetailNext, które zrodziło wiele pytań, dało również sygnał do działania. Pojawiła się kwestia wykorzystania urządzeń mobilnych klientów, aby poprawić wyniki sprzedażowe sklepów w sposób, który dla obu stron będzie korzystny i nieinwazyjny. Analiza Wi-Fi firmy RetailNext działa na zasadzie małych energooszczędnych nadajników. Są to urządzenia rozmieszczone w sklepach lub centrach handlowych, które połączone z siecią danej lokalizacji otwierają wachlarz możliwości przed detalistami. Całość systemu funkcjonuje na bardzo prostej zasadzie – wyobraźmy sobie klienta, który wchodzi do sklepu i posiada przy sobie urządzenie mobilne. System (kompatybilny z systemami Android oraz IOS) rozpoznaje urządzenie, wysyła informację na serwer i odnotowuje wejście klienta przykładowo określając jego płeć i wiek. Potem z serwera do urządzenia wraca informacja zwrotna zawierająca już spersonalizowany zbiór danych dla danego urządzenia. W ten sposób system jest w stanie wysłać klientowi przywitanie, ofertę lub informacje o aktualnościach w centrum handlowym.

Dzięki inteligentnemu rozmieszczeniu nadajników system jest w stanie określić pozycję klienta na terenie danego sklepu – np. czy rozgląda się na dziale z butami lub akcesoriami i w ten sposób spersonalizować ofertę.

 

Takie rozwiązanie gwarantuje precyzję pomiaru już na najbardziej podstawowych poziomach swojej funkcjonalności. Personalność urządzenia mobilnego jest nie do podrobienia – każdy z nas posiada własne i to właśnie dzięki temu system osiąga tak dużą skuteczność w rozpoznawaniu klientów. To z kolei prowadzi do następnej bardzo praktycznej funkcji kategoryzowania klientów – na odwiedzających daną lokację po raz pierwszy i tych, którzy są regularnymi bywalcami. Daje to możliwość tworzenia pakietów lojalnościowych i w efekcie zatrzymania najbardziej regularnych odwiedzających. Wykorzystanie tej „personalności” jest kluczem do skutecznego marketingu – analiza Mobile Browsingu klienta daje wgląd w jego preferencje i oczekiwania, co pozwala wyjść im naprzeciw i wysłać ofertę, która będzie korzystniejsza niż ta on-line. Analizy Wi-Fi są też bardzo skutecznym narzędziem w tworzeniu map kinetycznych – określenie położenia klienta na podstawie sygnału wysyłanego przez poruszający się telefon lub tablet jest bardzo precyzyjne. Ilość funkcji analiz Wi-Fi wciąż się zmienia – urządzenia mobilne, z roku na rok stają się coraz bardziej uniwersalne i inteligentne, co wciąż pozostawia otwarte pole do usprawnień i poprawek, lecz już teraz można powiedzieć, że jest to jedna z najbardziej interesujących nowinek w branży.