Okres świąteczny w sprzedaży detalicznej

Sylwia Gromek

Customer Relations Manager

unnamed

Przed nami bardzo gorący okres w świecie sprzedaży – nie tylko zbliża się Wszystkich Świętych i zyskujące na popularności Halloween, ale także zostały niecałe dwa miesiące do Świąt Bożego Narodzenia. Na sam koniec czeka nas również Sylwester – i to właśnie dopiero po nim będzie można zamknąć rok w księgach finansowych na rok 2014. Wszystkie te wydarzenia są ważne dla detalistów – szczególnie gwiazdka jest bardzo dochodowym okresem w sprzedaży z oczywistych względów. Wszyscy wydają krocie aby sprawić swoim bliskim radość dając im prezenty świąteczne. W zasadzie każdy z sektorów sprzedaży ma w tym czasie swoją szansę na zakończenie roku wysokim zyskiem. Można odnieść wrażenie, że z roku na rok okres świątecznego szaleństwa zaczyna się coraz wcześniej – i nie jest to tylko wrażenie. Kto wcześniej zaczyna świąteczne promocje, szybciej przyciąga do siebie klientów!
Święta po Amerykańsku
W Stanach Zjednoczonych istnieje już nawet specjalne określenie rozpoczęcia się okresu świątecznych promocji – Czarny Piątek. Jest to dzień poprzedzający Święto Dziękczynienia, który oscyluje w okolicach czwartego piątku listopada. Dla sprzedawców zza oceanu jest to złoty okres. Badania wykazują, że w tym czasie sprzedaż potrafi osiągnąć 20% całego rocznego utargu! Od 2008 w Stanach Zjednoczonych wydatki w samym okresie świątecznym podskoczyły od 500 miliardów do aż 620 miliardów dolarów. To więcej niż wydaje się na Dzień Ojca, Dzień Matki, Walentynki, Halloween, Wielkanoc i Dzień Św. Patryka razem! Dodatkowo w tym gorącym okresie od 2008 roku odnotowano wzrost zatrudnienia pomocy do sklepów z 260 tysięcy do aż 800 tysięcy!
Polskie święta
A jak sytuacja wygląda w Polsce? Oczywiście nie możemy „pochwalić” się takimi cyframi jak Amerykanie ale statystycznie Polak na Święta Bożego Narodzenia wydaje sporo. Szacunkowo przeciętna polska rodzina wyda w Święta około 2000 zł. Około 600 zł z tego przeznaczane jest na jedzenie – pozostałe pieniądze to już budżet na prezenty i inne świąteczne akcesoria (choinki, ozdoby itp.). Interesującym jest fakt, że w Polsce przeciętna rodzina wydaje na święta około 100 euro więcej niż statystyczny Niemiec. W sumie na święta Polacy wydadzą około 70 miliardów złotych.

Jak poradzić sobie ze świątecznym natłokiem?
W tym bardzo dochodowym okresie szczególnie ważne jest reagowanie na potrzeby klientów. Należy pamiętać, że przez sklepy i centra handlowe będą przechodzić tysiące klientów poszukujących najlepszych ofert. Dlatego też, niezwykle istotne jest dobre zarządzanie personelem oraz warto pomyśleć o zatrudnieniu dodatkowej pomocy właśnie na ten okres. 20% potencjalne sprzedaży nie dochodzi do skutku, ponieważ klienci czują się zaniedbani przez personel. Oczywistym jest, że wraz ze wzrostem liczby klientów rośnie również odsetek niezadowolonych klientów, którzy rezygnują z dokonania zakupu.
Okres świąt jest znakomitym czasem na ocenę tego jak Twój biznes wypada na tle innych – czy twój sklep przyciąga tyle samo klientów co ten naprzeciwko? Czy twoi klienci zostają w sklepie na dłużej czy tylko odbijają się od drzwi? Jaki odsetek klientów, którzy mijają twój sklep wchodzą do środka? Aby odpowiedzieć sobie na te pytania, warto przed okresem świątecznym zainwestować w odpowiednie urządzenia pomiarowe RetailNext. Sprawiając sobie taki świąteczny prezent możesz spojrzeć z optymizmem w przyszłość, a nie tylko ze smutkiem w swoje zeszłoroczne sprawozdanie.