Święta w świecie sprzedaży

Sylwia Gromek

Customer Relations Manager

unnamed Sezon zakupów świątecznych z roku na rok staje się coraz ważniejszym wydarzeniem w świecie sprzedaży. Dzieje się tak zazwyczaj za sprawą kilku czynników, które ważne są nie dla sprzedawców, lecz dla klientów. Co roku analitycy rynku odnajdują nowe przyczyny, dla których w święta wydajemy coraz więcej pieniędzy. Z tego właśnie powodu detaliści coraz częściej rozważają otwieranie sklepów w dni świąteczne.
Sprzedaż detaliczna może w tym roku spodziewać się dobrego sezonu świątecznego. Dobre prognozy ekonomistów oraz indeks RetailNext wskazują na to, że kupujący będą mocno zaangażowani w świąteczne zakupy. Szczególnie sytuacja gospodarcza może napawać sprzedawców optymizmem – głównym powodem, dla którego klienci w tym roku mogą wpaść w zakupowy szał są spadające ceny paliwa. Tańsza benzyna oznacza z punktu widzenia klientów np. możliwość wyjazdu do rodziny samochodem, a co za tym idzie możliwość zabrania większej ilości prezentów. Dodatkowym „ukłonem” w stronę sprzedawców jest umiejscowienie świąt w tegorocznym kalendarzu. Wigilia odbędzie się w środę, co oznacza, że dwa dni świąt będą miały miejsce w czwartek i piątek, co da razem z weekendem pięć dni wolnych od pracy – można powiedzieć, że jest to idealna sytuacja dla sprzedawców. Zaraz po świętach zacznie się weekend a klienci ponownie zawitają do sklepów. Oczywiście nie wystarczy polegać na dobrych warunkach makroekonomicznych i liczyć, że klienci sami pojawią się w sklepie. Należy pamiętać, że wszyscy sprzedawcy mają równe szanse. Aby stworzyć sobie okazję na dobre wyniki sklepu należy podjąć kroki, które pozwolą klientom trafić do sklepu i zostawić tam swoje pieniądze. Aby jednak tego dokonać potrzeba tylko technologii i wyobraźni. Oto kilka prostych zabiegów, które znacznie zwiększą szanse na dobry obrót.

Teatralne witryny sklepowe
Kolorowe, estetyczne i bogato ozdobione witryny przyciągają uwagę klientów. Jest to prawda, której żaden detalista nie zaneguje. Warto, więc pomyśleć jak sprawić, aby na widok witryny świąteczny nastrój sam się udzielał. Witryna sklepowa, bowiem jest pierwszą rzeczą, która stanowi o pierwszym wrażeniu, jakie klient odniesie na widok sklepu.

Unowocześnij swój sklep
Można być mocno zaskoczonym możliwościami, jakie daje podłączenie w sklepie Wi-Fi. RetailNext zapewnia rozwiązania, które z pomocą łącza internetowego pozwolą na zaprezentowanie klientowi oferty sklepu bez konieczności zaangażowania personelu. Wi-Fi pozwala również na uprawianie bezpośredniego marketingu w obrębie sklepu oraz umożliwia wprowadzenie zaawansowanych płatności mobilnych, nie wspominając już o dobrym wrażeniu, które sprawia sklep, udostępniający sieć swoim klientom.

Skup się na interakcji
Sprzedawcy na całym świecie próbują dotrzeć do swoich klientów za pomocą reklam, promocji czy nawet gratisów, a należy pamiętać, że podstawą odnoszącego sukces biznesu jest przede wszystkim personel. Spraw, aby twoi pracownicy byli pomocni, serdeczni, ale nie nachalni. Tego klienci nie lubią najbardziej.

Personalizuj
Postaraj się stwarzać oferty i promocje, które zainteresują różnych klientów bez względu na płeć czy wiek. Oferta stworzona z myślą o licznych grupach społecznych sprawi, że gdy przyjdzie do zakupu, klient poczuje się wyjątkowy. Zbliża się bardzo dobry okres dla sprzedaży detalicznej, który należy wykorzystać. Nie mniej jednak nie jest to zysk, który przyjdzie bez wysiłku. Należy pamiętać, że każdy sprzedawca będzie próbował osiągnąć jak najlepsze wyniki. Sęk w tym aby nie dać się im wyprzedzić.